על מידע לגבי הארוע הבא במרכז תבוא הודעה בקרוב

מבוא כלליחקר הרגש בעולם | מחקרים מתנהלים | תחומי עניין של חוקרי המרכז

מחקרים מתנהלים

מחקרים המתנהלים במרכז

 

במסגרת המרכז מתנהלים כיום מחקרים בנושאים הבאים:

תפקיד הרגש במשא ומתן עסקי – השפעה של תגובות רגשיות של נושאים ונותנים על התנהלות משא ומתן ותוצאותיו בטווח הקצר והארוך. סדרה של מחקרים בוחנת כיצד תגובה רגשית של יריב למשא ומתן משליכה על התוצאות העסקיות של המו"מ ועל הנכונות של הנושא והנותן להמשיך בקשר העיסקי עם היריב.

רגש כמנגנון של השפעה חברתית בתהליך של הטמעת מערכת בארגון – מחקר זה בוחן כיצד תגובות רגשיות של משתמשים בעקבות חשיפתם למערכת מחשוב חדשה בארגון משפיעה על תגובות עמיתיהם למערכת. הטמעת מערכות חדשות בארגון היא תהליך מורכב המעורר התנגדות רבה. אחד הגורמים שנמצא כמשפיע על הסיכוי של מערכת חדשה להתקבל ע"י משתמשים הוא תגובת עמיתיהם. המחקר הנוכחי מתמקד בשאלה כיצד התגובה הרגשית של עמית בעקבות שימוש במערכת מיחשוב חדשה משפיעה על נכונות האחרים לקבל את המערכת ולהשתמש בה.

המקום של רגש בחקר כשלים ארגוניים – השפעת התגובה הרגשית של אדם העומד לתחקיר על מעורבותו בכשל ארגוני על התחקיר. כאשר אדם עומד לתחקיר על כשל בו הוא מעורב, הוא עשוי להגיב רגשית לתחקיר. המחקר בוחן את האופן בו הרגש שמביע אדם תוך מתן הסבר לגבי מעורבותו בכשל משפיע על המתחקר ותוצאות התחקור.

תרומת האינטליגנציה הרגשית לתפקוד פיקודי – אינטליגנציה רגשית ככלי לניבוי הצלחה בתפקיד פיקודי בצבא. תפקידים פיקודיים כמו גם תפקידים אחרים המערבים שליטה באנשים אחרים דורשים כישורים חברתיים-רגשיים. המחקר בוחן עד כמה אינטליגנציה רגשית, שהיא ביטוי לכישורים החברתיים-רגשיים של אדם, מנבאת הצלחה של אדם בתפקיד פיקודי בצבא.

תפקיד הרגש בשיפוט יכולת מקצועית -  כיצד משפיעה תגובה רגשית של בעל מקצוע להצבת אתגר ליכולתו על תפיסת היכולת שלו. מחקר מגלה כי רגש של אדם אחר משפיע על המידה בה הוא נתפס כבעל יכולת. המחקר הנוכחי בוחן כיצד תגובה רגשית של נותן שרות הבאה מהצבת אתגר מקצועי לפניו ע"י לקוח משפיעה על תפיסת המקצועיות של נותן השרות ונכונות לקיים את ההתקשרות המקצועית עימו.

אינטליגנציה רגשית בזקנה – הקשר בין אינטליגנציה רגשית לתפקוד יומיומי והסתגלות חברתית בזקנה. אינטליגנציה רגשית נמצאה כגורם משמעותי המשפיע על יכולת התפקוד החברתי של אדם והסתגלותו לסביבה החברתית שלו. המחקר הנוכחי בוחן לראשונה כיצד אינטליגנציה רגשית תורמת להיבטים אלה בזקנה.

תהליכי ייחוס סיבתי בכשל של צוות עבודה - הקשר בין סיבות לכישלון צוותי לבין תגובות רגשיות של חברי הצוות לכישלון ותפקוד בהמשך. מחקר זה בוחן כיצד סיבות לכישלון של צוות עבודה משפיעות על התגובה הרגשית של חברי הצוות ועל נכונותם להמשיך לשתף פעולה בצוות בהמשך. המחקר עושה שימוש בפרדיגמה ייחודית שפותחה ע"י חוקרי המרכז.

סטריאוטיפים לגבי מאפייני תגובה רגשית של אנשים בעלי מאפיינים פיסיונומיים שונים – אילו סטריאוטיפים יש לאנשים לגבי התגובה הרגשית של אדם כפונקציה של המראה החיצוני שלו? ממחקרים עולה כי לאנשים ישנן צפיות שונות בנוגע לתגובה רגשית של אדם אחר כפונקציה של המראה של אותו אדם, למשל, באם אדם זה נראה בעל סמכות או נעדר סמכות. המחקר הנוכחי ממשיך קו מחקרי זה ובוחן את הקשר בין המראה החיצוני של אדם לבין צפיות של צופה לגבי התגובה הרגשית של אדם זה במצבים שונים.

השפעת נורמות חברתיות על סטריאוטיפים של תגובה רגשית – כיצד נורמות חברתיות משפיעות על חיזוי רגשי חברתי (צפיות לגבי התגובה הרגשית של אחר). אחד הגורמים המשמעותיים שמשפיע על ההתנהגות האנושית הוא נורמות התנהגות. רגשות רבים מתעוררים על הרקע של הפרה של נורמות או עמידה בהן. אנשים ערים לקשר בין רגשות שונים לבין נורמות חברתיות ולכן כאשר הם מפרשים תגובה רגשית של אחרים תוך התייחסות למידה בה הרגש המובע עומד בצפיות נורמטיביות. המחקר הנוכחי בוחן כיצד זיהוי הבעה רגשית ומסקנות לגבי תכונות האחר מתוך תגובה זו מושפעים מהנורמות הנתפסות כמתאימות להקשר בו האחר הביע רגש.

השפעת הטרמה של תכונות צורניות על רגש ותפיסת תוקפנות - כיצד חשיפה לצורות מוגדרות משפיעה על שיפוט התוקפנות של אדם אחר ועל הרגש של הצופה כלפי אדם זה. מחקר מגלה כי תכונות של צורות כגון עיגוליות ומרובעות, משפיעות על התפיסה של אדם אובייקטים שונים כולל אנשים. המחקר הנוכחי בוחן את המידה בה צורות כאלה משפיעות על תפיסת תוקפנות של אובייקט חברתי ובאיזו מידה השפעות אלה מתווכחות ע"י רגש שמעוררות תפיסות אלה.

תפיסה חברתית של הכרת תודה ואסירות תודה מצד אנשים בעלי מעמד חברתי גבוה – בחינה של ההשלכות שיש לחשיפה של אדם בעמדה בכירה שעזר לאחר לרגשי הכרת תודה ואסירות תודה מצד הנעזר. המחקר עוסק בבחינה של ההשלכות שיש לחשיפה של  אדם שסייע לאחר לרגשות שלאסירות תודה והכרת תודה מצד הנעזר כאשר העזרה באה מאדם בעל מעמד חברתי גבוה.

השפעת הפחד מהמוות על עמדות ויחס לאנשים בעלי נכויות פיזיות – כיצד הבלטה של סופיות החיים משפיעה על עמדות של היחיד כלפי אנשים בעל נכות פיסית. הפחד מהמוות נמצא כגורם משמעותי בתגובה של אנשים במצבים שונים. המחקר הנוכחי בוחן כיצד פחד זה משפיע על עמדות של אנשים כלפי בעלי נכויות פיסיות.

 

 

 
המרכז הבינתחומי לחקר רגשות | טלפון:04-8288497 פקס:04-8249194 | emocntr@research.haifa.ac.il